Harga Suntikan Vaksin Insfluenza A (H1N1)


Ramai yang mencari vaksin Influenza sekarang ni sehingga kehabisan stok. Meskipun kerajaan menegaskan bahawa penularan virus Influenza dalam negara masih dalam keadaan terkawal, tetapi ia tetap mengundang kerisauan dalam kalangan ibubapa.

Harga Vaksin Influenza A (H1N1) Melonjak Dari RM50 Hingga RM 200 Lebih

Kementerian Kesihatan telah menjelasakan dalam satu sidang akhbar bahawa virus Influenza masih terkawal tetapi ibu bapa tetap bimbang anak mereka akan dijangkiti virus itu dan ingin mengambil suntikan vaksin pencegahan Influenza A.

Situasi ini menyebabkan bekalan vaksin Influenza A kehabisan stok di klinik kesihatan kerajaan dan klinik swasta. 

Tinjauan di klinik swasta di sekitar Selangor dan Lembah Kelang mendapati vaksin Influenza yang menjadi rebutan sudah kehabisan stok. Kementrian berjanji akan bawa masuk stok vaksin Influenza yang lebih banyak selepas Tahun Baru Cina nanti.

Harga Vaksin Influenza juga melonjak naik berikutan permintaan yang begitu tinggi. Harga Vaksin Influenza A adalah antara RM50 sehinggan RM 200 lebih. 


Sepatutnya pihak klinik swasta tidak boleh memanipulasi situasi terdesak ini dengan menaikkkan harga demi keuntungan. Kerajaan sepatutnya mengawal dan mengambil tindakan serius mengenai isu ini.

Cegah Influenza A (H1N1)

Anda boleh mencegah jangkitan virus Influenza A (H1N1) ini dengan mengamalkan kebersihan diri dan persekitaran. Sebagai contohnya, selalu membersihkan tangan selepas melakukan aktiviti atau sentuhan. 

Ajar anak-anak cara mencuci tangan dengan betul dan nasihatkan mereka supaya selalu mencuci tangan untuk mengelakkan jangkitan Virus Influenza A (H1N1)

Bersihkan tangan dengan cecair pencuci tangan atau Hand Sanitizer atau Hand Rub yang boleh didapati di Watson dan Guardian.





Post a Comment

0 Comments