RAHSIA KEJAYAAN TONY FERNANDES




RAHSIA KEJAYAAN TONY FERNANDES....

I baca satu ayat Tan Sri Dato’ Sri Tony Fernandes.

       Kemudian I terfikir, how true it is. When you see an opportunity, you should just take it because you have nothing to lose.

       Tapi, kenapa manusia takut sangat nak ambil kesempatan pada peluang depan mata?? Takut fail sebelum fail. Ada ke org mati bila ambil peluang?

       Masalahnya bila diri sendiri tak tahu hala tuju.

Cakap nak tapi minda dan hati sendiri sabotaj diri.

Tapi, dari bacaan buku Tony ni saya conclude satu benda penting.

✅Betapa ibu-bapa yang bentukkan Tony utk jadi seorang yg hebat sejak kecil.

Bapa Tony seorang pembaca yg tegar.
Beliau paksa anaknya membaca pelbagai jenis buku sejak kecil. Tony cakap beliau benci benda ni masa kecil. Tapi bila besar beliau sedar semua itulah yang membentuk diri beliau dan membantu beliau menjadi org yg bijak.

✅Yang kedua, adalah sistem pembelajaran.

Tony sejak kecil dapat access kepada pendidikan yang kita panggil golongan ‘privilege’.

Beliau belajar di Alice Smith international school sebelum berhijrah ke sekolah berasrama penuh di UK (Epsom school).

Beliau mengatakan banyak nilai-nilai yang beliau belajar di sekolah ini.

Ibu-bapa Tony sejak kecil telah mendesak beliau utk menjadi pelajar cemerlang.

Tapi beliau tak endahkan. Beliau minat sukan.

Beliau suka enjoy.
Tapi beliau budak yang bijak.

Beliau dipaksa untuk menjadi seorang doktor. Sehingga ke akhir hayat ibunya, Tony membangkang.

Akhirnya beliau memilih jalan sendiri walaupun mendapat tentangan ibu-bapa.

✅Apa saya belajar disini adalah, untuk berjaya anda perlu minat pada bidang yang anda pilih.

Beliau sedar dari dulu lagi bahawa beliau tidak minat medical field.

Tapi hanya selepas beberapa tahun baru beliau sedar minatnya pada bisnes.

✅Diakhir konklusi, saya rasakan org yg luar-biasa ini memang berani menentang arus. Dalam menentang arus, beliau dilihat seperti anak yang ‘trouble’ dan tak typical. Tapi hakikatnya, beliau just tahu ttg kemahuan diri sendiri.

✅Last sekali beliau tekankan PERSEVERANCE.

Katanya sifat perseverance nya bila mendapat REJECTION setiap kali yang tetiba memberi Tony satu peluang yg tak disangka dan mengubah hidupnya.

Beliau pernah kena reject dgn 100 bankers. Tapi disebabkan Tony tetap teruskan berjumpa dgn bankers untuk yakinkan mereka, beliau diterima oleh satu bankers yg mungkin nampak semangat di mata Tony.

It must be luck. But you only get lucky when you work so hard. Ini pendapat saya dan pegangan saya.

Saya percaya saya akan menjadi LUCKY bila saya work so hard.

Dan kenapa saya suka baca kisah perjalanan org lain??
Kerana saya ingin cari persamaan dalam perjalanan saya sendiri.

Saya suka baca betapa org lain juga alami cabaran dalam bisnes sepertimana saya hadapi dan saya atasi.

Ia menunjukkan bahawa perjalanan menuju kejayaan itu memang penuh onak duri.

Tapi itu bukan masalahnya. Selagi anda tahu apa anda mahukan, persevere. Maka kejayaan itu pasti milik kita.

Kejayaan itu adalah satu perjalanan, bukan satu destinasi.

Perjalanan mengatasi cabaran dan memajukan diri disetiap cabaran dan rejection.

Saya cadangkan, semua org patut baca buku beliau ini walaupun anda tak mau jadi ahli perniagaan berjaya.

Tapi, sifat org berjaya ini kita boleh adapt dalam segenap hidup kita tak kira apa pekerjaan kita pun.

😊👍🏻

Post a Comment

0 Comments